Social Items

Cara Masak Sotong Supaya Tak Liat

Jadi bolehlah cuba resipi Kerabu Sotong Ala Thai ni. Kalau kita cuci sekali lalu je lendir tu masih ada dan berair pula.


Pin On Recipes Lauk Raya

Nampak je macam mudah tapi kena ada cara yang betul supaya sotong yang dimasak tak liat.

Cara masak sotong supaya tak liat. Cara ini membantu sotong lebih lembut bila dimasak. Lepas kita bersihkan sotong ketuk sotong dengan kitchen mallet tapi pastikan tidak terlalu kuat agar isinya tidak terkoyak. Sebenarnya mudah sahaja untuk masak sotong ni supaya lembut jerKalau untuk resepi masak sambal atau kuah kicap saya sangaigoreng tanpa minyak sekejap anggaran 1min api besarTapi untuk Resepi Sotong Goreng Kunyit ni saya goreng menggunakan.

Namun nak menyediakannya sesedap air tangan ibu bagaimana ya. Sotong yang telah dicuci dimasukkan dalam kuali. Toskan dan sotong sedia dimasak.

Sesudah diketuk potong bulat atau mengikut cita rasa. Makanan laut seperti ketam udang kepah kerang sotong ikan dan sebagainya memang diakui sedap dimasak dengan pelbagai menu. Jangan lama sangat bimbang ia menjadi lembik pula.

Air yang keluar daripada sotong. Bila nak masak basuh semula sotong untuk buang lebihan garam. Tetapi jangan titik terlalu kuat bimbang ia akan hancur pula.

Nak masak sotong banyak cabarannya terutama buat mereka yang masih lagi newbies. Gaul sotong bersama garam dan biarkan selama 10-15 minit. Sotong pun lembut tak liat.

Supaya sotong kembang ini tak jadi liat bila dah jadi sambal boleh ikut tip yang dikongsi oleh Reen Sofee. Bersiaran di pagi Khamis ditemani hujan lebatHari ni saya nak kongsikan resepi ulanganSambal Tumis SotongSebelum ni dah pernah buat baruuuuu lagi iaitu bulan lepas jer saya kongsikan dalam blog niKali ni terajin siket repeat sebab nak buat video sebab ramai yang request. Jom lihat bahan-bahan yang diperlukan.

Masak Sotong Confirm Tak Liat Kalau Ikut Cara Ini. TIP SUPAYA SOTONG LEMBUT TIDAK LIAT. Makanan laut seperti ketam udang kepah kerang sotong ikan dan sebagainya memang diakui sedap dimasak dengan pelbagai menu.

Makanan laut seperti ketam udang kepah kerang sotong ikan dan sebagainya memang diakui sedap. Memang spoil kalau jadi macam ni. Ini yang buatkan sotong lembut dan kuah kari jadi pekat-masala.

Kiranya 2 in 1 la hilangkan. Cara-cara memastikan sotong tidak liat dan tidak lembik adalah. Tak berbaloi rasanya bila masak dalam kuantiti banyak tapi hasil selepas masak jadi sebaliknya.

Okay jom tengok gaiss. Bila dah pernah masak sotong barulah perasan susah juga cara cuci sotong dan hilangkan lendirnya tu. Resepi Sotong Goreng Kunyit Cara Masak Sotong Goreng Kunyit Lembut Dan Tidak Liat Sotong Goreng Kunyit Sedap.

Rasanya ramai yang lagi teror dari Nina kot. CARA BUAT KERABU SOTONG ALA THAI. Contohnya sotong masa beli 1 kg nampak banyak.

MasakuntukKELUARGA love sayangadikberasik Tak susah rupanya masak sotong rendam ni kalau kena dengan cara dan skill nya. Cuma kalau tak kena cara memasaknya sotong ini akan jadi liat macam gigit getah. Adib Za Komen.

Jangan masukkan air dan masak sotong dengan api dapur yang kecil selama. Sebelum masak panaskan sotong ini dalam. AduhaiNamun sebenarnya ada petua yang boleh dicuba untuk elakkan sotong dari terlalu kecut semasa dimasak.

Tutup api dan sotong sambal dah siap untuk dihidangkan. Masak sotong dengan api dapur yang sederhana cara simmering atau reneh sekurang-kurangnya selama 45 minit. Kemudian potong sotong mengikut cita rasa anda 3.

Sebelum masak rendam dengan air soda selama 20 minit. Sebenarnya mudah sahaja untuk masak sotong ni supaya lembut jerkalau untuk resepi masak sambal atau kuah kicap saya sangai goreng tanpa minyak sekejap anggaran 1min api besartapi untuk resepi sotong goreng kunyit ni saya goreng menggunakan minyak selama 10 15 saat sahaja api besarinsyaaallah lembut jer sotong. Kebiasaannya penggemar makanan laut sanggup berbelanja lebih dan sering mencari lokasi restoran makanan laut terbaik demi untuk menikmati hidangan yang segar dan enak rasanya.

TIPS CARA MASAK SAMBAL SOTONG SEDAP TAK LIAT. Tapi bila dimasak dapat satu pinggan je. Masak Sotong Confirm Tak Liat Kalau Ikut 6 Cara Ini.

Sambal Sotong resepi biasa-biasa jer. Cara Rendam Lembutkan Sotong Kering Agar Tak Liat Macam Getah. Sambal sotong ini biasanya hidangan wajib kalau buat nasi lemak.

Besarkan api masak sotong 5 minit sahaja. Rasa sambal sotong nanti sedap sangat rasa wangi lemon dalam sambal sotong telah hilangkan bau hanyir sotong. Tips Nina asal ada sotong aje Nina akan masak.

Terdapat 6 cara mudah yang Mamak Haji dah kongsikan yang kita boleh praktiskan supaya sotong yang dimasak tak akan menjadi liat dan juga kecut. Ini bagi memastikan isi yang lemak dan masin dapat dirasai dengan sempurna. Tapi Nina nak share gak.

Masak Sotong Confirm Tak Liat Kalau Ikut 6 Cara Ini. Petua Masak Sotong Supaya Tidak Liat Dan Cara Masak Sambal. Perap selama empat jam.

Kebiasaannya penggemar makanan laut sanggup berbelanja lebih dan sering mencari lokasi restoran makanan laut terbaik demi untuk menikmati hidangan yang segar dan enak rasanya. 21-11-2016 1138 AM Oleh. Masukkan sotong yang telah dipotong dan dibasuh ke dalam kuali.

Baru ni jer Nina kongsikan Resepi dan Tips Sotong Goreng Tepung yang Sedap tapi hari ni Sambal Sotong lak. Petua Masak Sotong Supaya Tidak Liat Dan Cara Masak Sambal Tumis Sotong Assalamualaikum. Marliana Shamsuddin - October 6 2017.

Kebiasaannya penggemar makanan laut sanggup berbelanja lebih dan sering mencari lokasi restoran makanan laut terbaik demi untuk menikmati hidangan yang segar dan enak rasanya. Aha sudah tentu rahsianya ialah melembutkan daging sotong kering itu terlebih dahulu. Alahai sedapnya sambal sotong kering.

Titik badan sotong dengan pelembut dagung supaya teksturnya lebih lembut. Kalau nak cuba cara saya di atas dipersilakan. Ingat ye kalau nak cepat cuma gunakan air panas yang mendidih gunakan masa masak di atas iaitu sama 1-3 minit sajatapi kalau masak masala yang sedap maka elok masak sotong dalam renehan iaitu.

CARA CUCI SOTONG SUPAYA ISI PEJAL GEBU TAK BERLENDIR TAK BERAIR BILA MASAK Mungkin tak ramai antara kita yang selalu masak sotong di rumah. Bersihkan sotong dengan bersih 2.


Sambal Tumis Sotong Sambal Sotong Sedap Petua Masak Sotong Tidak Liat Petua Supaya Sotong Lembut Dan Tidak Keras Resepi Sambal Sotong Ca Tumis Lembut Resep


Pin Di Naiseck


Resepi Sotong Masak Kicap Berempah Yang Cepat Aneka Resepi Enak Resep Makanan Resep Ayam Resep


Div Class At Above Post Addthis Tool Data Url Https Www Rasa My 6 Menu Seafood Yang Sungguh Sedap Senang Cepat Masak Div Semua Menu Seafood Menu Rasa


Rahsia Buat Bancuhan Ikan Celup Tepung Rangup Sedap Hanya Guna 6 Bahan Rasa Seafood Recipes Food Desserts


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar

close