Social Items

Resepi Sotong Masak Ada Serai Ada Daun Purut

Seterusnya masakan sotong masak serai yang amat sedap menggunakan bahan seperti sotong singgang cuma bezanya ia menggunakan santan. Jangan risau anda boleh tengok disini lebih 10 resepi masakan berasaskan sotong untuk anda cuba.


Patutlah Viral Resipi Sotong Siram Petang Ni Rasa Masam Manis Dan Pedas Pasti Terangkat Keluarga

Tuangkan sotong yang sudah direbus ke dalam kuali.

Resepi sotong masak ada serai ada daun purut. Step 13 Masukan sotong yang telah disumbat dengan telur hancur. Apabila mendidih masukkan bawang besar dan cili merah. Dalam kerabu sotong dah ada sayur suhun dan sotong dalam satu hidangan.

Gaulkan sambal dan sotong supaya sebati. Resepi Sotong Masak Paprik. Apabila bawang layu letakkan daun limau purut cili kisar dan kuib ikan bilis.

Anggaran untuk sotong masak 8-12 minit. Selain sotong goreng sotong masak sambal atau sotong masak sos tiram anda juga boleh mencuba resipi Sotong Siram Petang. 5 batang putik jagung hiris serong.

Antara masakan seafood yang popular dan mudah di dapati adalah sotong. Anda yang tak sempat masak lauk ini itu boleh cuba masak sotong bakar ini. Tutup api dan sedia dihidangkan panas-panas.

Resepi Kerabu Suhun Sotong sangat mudah dibuat dan sedap dimakan begitu sahaja. Masukkan daun limau purut cili padi daun ketumbar sos ikan sos tiram cili merah air limau. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

Didihkan bawang merahbawang putihseraihaliaasam gelugorBila dah mendidih masukkan sotong dan masak sehingga isi sotong mula menjadi putihTak perlu dimasak terlalu lama untuk. Kemudian masukkan sotong dan kacau hingga sebati2. Akhir sekali tambah tomato ceri kacau dan masak sekejap.

Cara memasak sotong masak singgang ini pula sangat senang. Panaskan minyak dalam kuali tumiskan bahan kisar bersama serai hingga wangi. Masukkan ke dalam bekas bersama serai lengkuas bawang putih akar daun ketumbar dan limau purut.

Tumis serai bwg putih bwg merah halia dan cili potong. Resepi resepi lain yang. Sotong 5-7 ekor Santan Bawang merah 4 biji.

3 helai daun limau purut hiris halus 1 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos cili sedikit sos ikan 6 biji cili padi potong bulat. Masukkan sos cili sos tomato sos tiram sos ikan dan sotong. Masak sotong sehingga masak.

Sedikit garam gula serbuk perasa. Angkat dan keluarkan airnya. Para penggemar seafood patut cuba resepi ini.

Menariknya resipi ini cara penyediannya seperti ala thai termasuk mengunakan bahan serai limau purut dan limau nipis membuatkan resipi ini memberikan aroma yang menyelerakan. Tambah sedikit air dan biarkannya mendidih. Kak azie blog kak.

Masukkan gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Susun ke dalam pinggan. Kemudian letakkan garam dan gula secukup rasa bersam tomato sos.

-600 gm Sotong segar-20gm Serbuk Santan-3 ulas Bawang putih di hiris halus-6 Ulas Bawang kecil dhiris halus-4 helai Daun limau purut dihiris halus-2 btg Serai dihiris halus-8 biji Cili padi dititik-2 biji Air limau nipis-10 helai Daun ketumbar-2 sudu makan Sos ikan Thai-3 sudu besar. Step 12 Masukan santan kerisik dan daun limau purut. Bahan-bahan resepi sotong masak hitam ketuk serai ni terpulang pada kuantiti yang mahu digunakan ya.

Lebih-lebih lagi kalau sotong yang ada. Bersihkan sotong kemudian tos dan ketepikan. Lepas ni tak payah dah nak pening kepala mau masak menu apa cuba je 15 resipi sotong yang ada di sini kerana resepi resipi ini bukan saja mudah untuk di buat malah sedap juga rasanya InshaAllah.

Step 15 Aktiviti memasak Kuah rendang tanpa sotong diteruskan sehingga pekat dan pecah minyak. Masuk kan sotong tunggu sotong masak. Garlic blended red Chili blend Acid Water Fried squid half cooked Petai petai Salt sugar HOW TO DO.

Masukkan sotong kacau dan masak hingga sotong berubah warna. Sebesar penumbuk bunga kobis. Tak ada bawang tak ada tumis.

Saya ada ltk seraidaun limau purut sikit rahsia sambal sotong sedap dan buang bau hnyir en sutun Kredit resepi ini kepada tengku roseiyza raja muhammad via masak apa hari ni MIX MIXED SAMBAL RECIPE homemadeByRoselyza MATERIAL. Resipi sotong masak lemak cili padi dan cara buat sotong masak lemak cili padi adalah seperti berikut. Masakan berasaskan sotong sudah tentu menjadi kegemaran ramai.

Kalau sebelum ni pernah makan lauk paprik ayam selepas ni boleh cuba menu baru iaitu paprik sotong pulak. 15 Resepi Sotong Yang Mudah Dan Sedap Untuk Pengemar Seafood Bagi penggemar makanan laut terutama sotong resipi-resipi ini sangat menarik untuk dicuba. Seterusnya masukkan sotong dan air asam jawa kacau lagi hingga sotong layu.

Resepi ini sangat simple dan sesuai untuk ibu bekerjaya. Atau letak lah apa yang ada dalam peti sejuk tu. Macam-macam boleh masak dengan sotong ni.

Tumis di api kecil sehingga pecah minyak. Serious sedap dengan wangi daun limau purut dan sotong nya yang lembut. Kalau ada kerabu tak ada lauk lain pun tak apa dapat pula kerabu suhun sotong.

Tambah putih jagung cili hijau cendawan butang dan daun limau purut kacau rata. Resepi sotong katak serai. Satukan semua bahan sos kacau rata.

Ritu try msk resipi rendang perak kak azie cume kmi tmbh serai n daun limau purut sgt sedap abg ckptrbaik semua resipi kak azie saye sk. Tuang ke atas sotong kukus tadi. Masukkan pula pes cili kering dan daun limau purut kacau lagi hingga pecah minyak.

Panaskan minyak masak dan tumis bawang putih bawang kecil dan serai hingga naik bau. Dengan sotong ini pula boleh masak dengan pelbagai jenis masakan dan bukan terhad kepada sotong goreng celup tepung sahaja. Masukkan serai daun limau purut dan sayur-sayuran.

Tak cukup sepinggan nasi ni kalau makan sambal sorong ni mesti nak bertambah kalau ada kat rumah sambal. Step 14 Sotong dikeluarkan apabila telah masak sotong sahaja. 2 batang serai diketuk.

Masuk kan cili bohsos tiram sos cili dan sos ikantambah air sikitmasak sampai pekat. 12Resepi Sotong Masak Serai. Resepi Sotong Masak Paprik Ala Thai.

3 helai daun limau purut. Sila cuba resepi sotong bakar ala ibu bekerjaya yang dikongsikan oleh Amrina Meena di Facebook ini. Imej via Facebook Bahan-bahan.

Harini nak masak sambal sotong. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Kacang buncis bunga kobis.

Kalau makan kerabu dah tak perlu lauk banyak-banyak dah cukup dengan kerabu sahaja dan nasi putih. Rasa dan jika perlu masukkan garam. Tabur dengan hirisan daun ketumbar dan hirisan limau nipisSiap untuk dihidang.

Resepi Sotong Masak Paprik Ala Thai. Resepi dikongsikan oleh Chinta Damia di laman Facebook.


Resepi Sotong Steam Ala Thai Yang Mudah Aneka Resepi Enak Resep Makanan Ringan Sehat Makanan Bawang


Gulai Ayam Daun Limau Purut Ayam Masak Gulai Limau Purut Malaysian Food Recipes Food


Resepi Sotong Masak Halia Ala Thai In 2021 Seafood Soup Food Seafood


Sotong Masak Cili Ala Thai Mudah Nak Buat Pasti Tambah Selera Makan Keluarga


Cara Memasak Sotong Masak Kicap Yang Enak Aneka Resepi Enak Resep Makanan Cara Memasak Memasak


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar

close